Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.13091/5842
Title: The Effects of Local Culture on Boutique Hotel Design: The Case of Konya
Other Titles: Yerel Kültürün Butik Otel Tasarımına Etkileri: Konya Örneği
Authors: Yıldız, Zeynep
Keywords: Boutique hotel
Hotel architecture
Culture
Architecture and tourism
Butik otel
Otel mimarisi
Kültür
Mimarlık ve turizm
Publisher: Karabük Üniversitesi Yayınları
Abstract: Hotel design brings together architecture and tourism on a common ground. There are different types of hotel architecture examples such as city hotels, themed hotels, holiday villages. Boutique hotel, which is a different example of tourism architecture, has come to the fore in recent years with its architecture. Boutique hotels are preferred by post-tourists who want to experience boutique hotels with a small number of rooms, personalized service, local values and unique architecture. The most important factors in boutique hotel design are the historical and cultural identity codes of the place where it is located. These codes are the determining factor on the function, design, concept and decoration of the building. In this study, the city of Konya was chosen as the sample area. Konya which is a city that contains the effects of many different cultures and periods, such as being the first settlement area with Çatalhöyük, being the capital during the Seljuk period, hosting the Mevlevi Culture, and being an important haunt during the spread of Christianity. This cultural diversity is also reflected in the boutique hotel architecture. Within the scope of the study, the boutique hotels around the Mevlana tomb, where the Mevlevi culture is effective, were examined. In addition, boutique hotels in Sille, an old Greek village, were also examined. The aim of the study is to determine the effects of two different periods and cultures in the same city on boutique hotel design. Thus, by revealing the effect of place, culture and context on boutique hotel design, the partnership established by architecture and tourism through culture was discussed.
Otel tasarımı mimarlık ve turizmi ortak bir paydada buluşturmaktadır. Şehir otelleri, temalı oteller, tatil köyleri gibi farklı tipte otel mimarisi örnekleri bulunmaktadır. Farklı bir turizm mimarisi örneği olan Butik otel de mimarisi ile son yıllarda öne çıkmaktadır. Az sayıda oda bulundurması, kişiye özel hizmet sunması, yere ve yerele ait değerleri barındırması, kendine has mimarisi ile butik oteller deneyim yaşamak isteyen post-turistler tarafından tercih edilmektedir. Butik otel tasarımında en önemli etkenler bulunduğu yere ait tarihi ve kültürel kimlik kodlarıdır. Bu kodlar yapının fonksiyonu, tasarımı, konsepti ve dekorasyonu üzerinde belirleyici faktördür. Bu çalışma da Konya kenti örneklem alanı olarak seçilmiştir. Konya; Çatalhöyük’le ilk yerleşim alanı olması, Selçuklular döneminde başkent olması, Mevlevilik Kültürüne ev sahipliği yapması, Hristiyanlık yayılma döneminde önemli bir uğrak noktası olması gibi farklı birçok kültürün ve dönemin etkilerini içinde barındıran bir kenttir. Bu kültürel çeşitlilik butik otel mimarisine de yansımaktadır. Çalışma kapsamında Mevlevilik kültürünün etkili olduğu ve Mevlana türbesi civarında bulunan butik oteller incelenmiştir. Bununla beraber eski bir Rum köyü olan Sille’de bulunan butik oteller de incelenmiştir. Çalışmanın amacı aynı kentte bulunan iki farlı dönem ve kültürün butik otel tasarımına olan etkilerini tespit etmektir. Çalışmanın amacı; yerin, kültürün ve bağlamın butik otel tasarımına olan etkisini ortaya koyarak mimarlık ve turizmin kültür üzerinden kurduğu ortaklığı tartışmaktır.
URI: https://hdl.handle.net/20.500.13091/5842
Appears in Collections:Mimarlık ve Tasarım Fakültesi Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5c56f5b3-95a8-42c4-afd0-96bfe3e75204.pdf854.77 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.