Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.13091/5821
Title: Dijital Kültürün Alışveriş Mekanlarına Etkisi
Other Titles: The Effect of Digital Culture on Shopping Places
Authors: Yıldız, Zeynep
Yılmaz Çakmak, Bilgehan
Keywords: Dijitalleşme tüketim
Alışveriş merkezi
Digitalization consumption
Shopping center
Publisher: BZT Akademi Yayınevi
Abstract: Alışveriş mekanları ekonomi, kültür, teknoloji gibi gelişmeler ekseninde tarih boyunda değişmiştir. İlkçağlardan bugüne kadar eylemin gerçekleşme biçimi, toplum yapısı, tüketim kültürü ve dönemin en önemli gelişim metası alışveriş mekanlarını doğrudan ya da dolaylı olarak bir dönüşüme zorlamıştır. Bilimsel Devrim, Tarım Devrimi, Sanayi Devrimi gibi tarihsel olaylar ve kapitalizm gibi ekonomik sistemler yanı sıra tüketim ve postmodern toplumlar da alışveriş mekanlarının gelişiminde önemli roller oynamıştır. 21. yy’ a geldiğimizde ise gelişen teknoloji, yapay zeka ve otonom sistemler gündelik hayatın önemli bir kısmı haline gelmiştir. Gelişen teknolojinin bir ürünü olan dijitalleşme, insanı toplumu ve kültürü de değiştirmektedir. Bu değişim mimari mekanlara da yansımaya başlamıştır. Bu çalışma kapsamında alışveriş mekanlarının gelişim süreci ele alınmıştır. Geçmişten günümüze toplum-kültür ve alışveriş mekanları arasındaki ilişki analiz edilmiştir. Günümüzün en önemli söylemi dijitalleşmenin topluma ve mekana etkileri tartışılmıştır. Bu çalışmanın asıl amacı, dijital kültürün alışveriş mekanına etkilerini incelemek ve günümüzde alışveriş mekanlarının tasarımında görülen yeni eğilimleri tespit etmektir.
Shopping venues have changed throughout history on the axis of developments such as economy, culture and technology. From the ancient times until today, the realization of the action, the social structure, the consumption culture and the most important development commodity of the period have directly or indirectly forced the shopping venues into a transformation. Historical events such as Scientific Revolution, Agricultural Revolution, Industrial Revolution, and economic systems such as capitalism, as well as consumption and postmodern societies have played important roles in the development of shopping spaces. When we come to the 21st century, developing technology, artificial intelligence and autonomous systems have become an important part of daily life. Digitalization, which is a product of developing technology, also changes people, society and culture. This change has begun to reflect on architectural spaces as well. Within the scope of this study, the development process of shopping places is discussed. The relationship between society-culture and shopping places from past to present has been analyzed. The most important discourse of today, the effects of digitalization on society and space has been discussed. The main purpose of this study is to examine the effects of digital culture on shopping space and to identify new trends in the design of shopping spaces today.
URI: https://hdl.handle.net/20.500.13091/5821
Appears in Collections:Mimarlık ve Tasarım Fakültesi Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
11th_International_Istanbul_Scientific_Research_Congress_Proceedings_Book[COMBINED].pdf10.23 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

10
checked on Jul 15, 2024

Download(s)

2
checked on Jul 15, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.