Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.13091/5821
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorYıldız, Zeynepen_US
dc.contributor.authorYılmaz Çakmak, Bilgehanen_US
dc.date.accessioned2024-07-08T11:07:31Z-
dc.date.available2024-07-08T11:07:31Z-
dc.date.issued2022en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.13091/5821-
dc.description.abstractAlışveriş mekanları ekonomi, kültür, teknoloji gibi gelişmeler ekseninde tarih boyunda değişmiştir. İlkçağlardan bugüne kadar eylemin gerçekleşme biçimi, toplum yapısı, tüketim kültürü ve dönemin en önemli gelişim metası alışveriş mekanlarını doğrudan ya da dolaylı olarak bir dönüşüme zorlamıştır. Bilimsel Devrim, Tarım Devrimi, Sanayi Devrimi gibi tarihsel olaylar ve kapitalizm gibi ekonomik sistemler yanı sıra tüketim ve postmodern toplumlar da alışveriş mekanlarının gelişiminde önemli roller oynamıştır. 21. yy’ a geldiğimizde ise gelişen teknoloji, yapay zeka ve otonom sistemler gündelik hayatın önemli bir kısmı haline gelmiştir. Gelişen teknolojinin bir ürünü olan dijitalleşme, insanı toplumu ve kültürü de değiştirmektedir. Bu değişim mimari mekanlara da yansımaya başlamıştır. Bu çalışma kapsamında alışveriş mekanlarının gelişim süreci ele alınmıştır. Geçmişten günümüze toplum-kültür ve alışveriş mekanları arasındaki ilişki analiz edilmiştir. Günümüzün en önemli söylemi dijitalleşmenin topluma ve mekana etkileri tartışılmıştır. Bu çalışmanın asıl amacı, dijital kültürün alışveriş mekanına etkilerini incelemek ve günümüzde alışveriş mekanlarının tasarımında görülen yeni eğilimleri tespit etmektir.en_US
dc.description.abstractShopping venues have changed throughout history on the axis of developments such as economy, culture and technology. From the ancient times until today, the realization of the action, the social structure, the consumption culture and the most important development commodity of the period have directly or indirectly forced the shopping venues into a transformation. Historical events such as Scientific Revolution, Agricultural Revolution, Industrial Revolution, and economic systems such as capitalism, as well as consumption and postmodern societies have played important roles in the development of shopping spaces. When we come to the 21st century, developing technology, artificial intelligence and autonomous systems have become an important part of daily life. Digitalization, which is a product of developing technology, also changes people, society and culture. This change has begun to reflect on architectural spaces as well. Within the scope of this study, the development process of shopping places is discussed. The relationship between society-culture and shopping places from past to present has been analyzed. The most important discourse of today, the effects of digitalization on society and space has been discussed. The main purpose of this study is to examine the effects of digital culture on shopping space and to identify new trends in the design of shopping spaces today.en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherBZT Akademi Yayınevien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectDijitalleşme tüketimen_US
dc.subjectAlışveriş merkezien_US
dc.subjectDigitalization consumptionen_US
dc.subjectShopping centeren_US
dc.titleDijital Kültürün Alışveriş Mekanlarına Etkisien_US
dc.title.alternativeThe Effect of Digital Culture on Shopping Placesen_US
dc.typeConference Objecten_US
dc.relation.conference11th International Istanbul Scientific Research Congress October 15-17 2022en_US
dc.relation.publication11th International Istanbul Scientific Research Congressen_US
dc.contributor.affiliationFakülteler, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi, Mimarlık Bölümüen_US
dc.contributor.affiliationFakülteler, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi, Mimarlık Bölümüen_US
dc.relation.isbn978-605-73228-5-2en_US
dc.description.startpage36en_US
dc.description.endpage37en_US
dc.departmentFakülteler, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi, Mimarlık Bölümüen_US
dc.authorid0000-0001-7724-5215en_US
dc.authorid0000-0003-4199-0648en_US
dc.institutionauthorYıldız, Zeynepen_US
dc.institutionauthorYılmaz Çakmak, Bilgehanen_US
dc.relation.publicationcategoryKonferans Öğesi - Ulusal - Kurum Öğretim Elemanıen_US
item.grantfulltextopen-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
item.fulltextWith Fulltext-
item.languageiso639-1tr-
item.openairetypeConference Object-
crisitem.author.dept04.01. Department of Architecture-
crisitem.author.dept04.01. Department of Architecture-
Appears in Collections:Mimarlık ve Tasarım Fakültesi Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
11th_International_Istanbul_Scientific_Research_Congress_Proceedings_Book[COMBINED].pdf10.23 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

10
checked on Jul 15, 2024

Download(s)

2
checked on Jul 15, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.