Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.13091/462
Title: Naca 4415 rüzgâr türbini kanat profilinde firar kenarı etkisinin incelenmesi
Other Titles: Investigation of the trailing edge effect at the naca 4415 wind turbine airfoil
Authors: Köse, Faruk
Dilmaç, Enis
Keywords: Enerji
Energy
Aerodinamik
Aerodynamics
Rüzgar türbinleri
Wind turbines
Issue Date: 2019
Publisher: Konya Teknik Üniversitesi
Abstract: Yenilenebilir enerji kaynakları arasında rüzgâr enerjisinin önemli bir yeri vardır. Rüzgâr enerjisi; fosil yakıtların oluşturduğu asit yağmurlarına ve atmosferik kirlenmeye neden olmayan temiz, bedava ve tükenmeyen bir enerji kaynağıdır. Rüzgâr enerjisinin eldesinde türbin kanadı ve kanat profilinin önemi oldukça büyüktür. Bu sebeple bu çalışmada NACA 4415 kanat profilinin firar kenarı kalınlaştırılarak, bunun türbin performansına etkisi incelenmiştir. Öncelikle QBlade programında NACA 4415 kanat profilinin çıkış kenarı simetrik olacak şekilde % 1, % 2, % 4, % 7 ve % 10 oranlarında, veter çizgisinin sadece altında veya üstünde olacak şekilde de % 0.5, % 1, % 2, % 3.5, % 4 ve % 5 oranlarında kalınlaştırılmış ve en verimli küt firar kenarlı kanat profili belirlenmiştir. Yapılan bu aerodinamik analizlere göre 10° hücum açısında orijinal kanat profilinin alt bölgesinde % 2 oranında kalınlaştırma yapılarak kanat profilinin aerodinamik verimi % 5 oranında artırılmıştır. Yani, orijinal kanat profilinin verilen hücum açısında Cl/Cd oranı 57 iken; firar kenarı alt çizgide % 2 oranında kalınlaştırılmış kanat profilinin Cl/Cd oranı 60 olarak elde edilmiştir. Böylece kanat profilinin çıkış kenarı kalınlaştırılarak aerodinamik verim artırılmıştır. Optimum küt firar kenarlı kanat profili elde edildikten sonra Hesaplamalı Akışkanlar Dinamiği (HAD) yöntemi ile ve 124,000 Reynolds sayısında ve 0°, 2°, 4°, 6°, 8°, 10°, 12°, 14°, 16° ve 18° hücum açılarında türetilmiş kanat profilin ve orijinal kanat profilinin analizleri gerçekleştirilmiştir. Gerçekleştirilen 2D analiz sonuçlarına göre türetilmiş kanat profilinin Cl değerlerinin orijinal NACA 4415 kanat profili değerlerine göre yüksek çıktığı görülürken, Cd değerlerinin benzer çıktığı görülmüştür. Türetilmiş kanat profilinin üretimi gerçekleştirilmiş ve bir rüzgâr tünelinde testleri gerçekleştirilmiştir. Bu test sonuçları ile gerçekleştirilmiş 2D HAD analiz sonuçlarının benzer olduğu görülmüştür. Bu çalışmada her iki kanat profili ile 1.44 m rotor çapına sahip kanatlar modellenmiştir. Kanatların, nominal rüzgâr hızı 10 m/s olacak şekilde 3D HAD analizleri gerçekleştirilmiştir. Gerçekleştirilen analizlere göre NACA 4415 kanat profilinden 4.42 Nm tork elde edilirken; türetilmiş kanat profilinden aynı şartlarda 5.12 Nm tork elde edilmiştir.
Among renewable energy sources, wind energy has an important place. Wind energy; is a clean, free and inexhaustible source of energy that does not cause acid rains and atmospheric pollution caused by fossil fuels. The importance of the wing and the wing profile is very important in the production of wind energy. Therefore, in this study, the trailing edge of NACA 4415 wing profile was thickened and its effect was investigated. Firstly, in the QBlade program, the trailing edge of the NACA 4415 wing profile is symmetrical 1 %, 2 %, 4 %, 7 % and 10 %, just below or above the chord line, 0.5 %, 1 %, 2 %, 3.5 %, 4 % and 5% thickened and the most efficient blunt trailing edge wing profile was determined. With this aerodynamic analysis, we have obtained the aerodynamic efficiency for the original airfoil profile has increased % 5 when angleofattack is 10° and the lower exceeding edge thickness is % 2 greater than normal shape. Namely, at the given angle of attack, the normal airfoil shape has Cl/Cd is 57 but thickened airfoil has 60 Lift over Drag ratio. Thus, the aerodynamic efficiency increased with thickening of the airfoil. After we have reached the optimum blunt trailing edge for the airfoil, the modified airfoil was analysed at 124,000 Reynolds numbers and with angle of attack: 0°, 2°, 4°, 6°, 8°, 10°, 12°, 14°, 16° and 18° on CFD. According to 2D analysis results, modified airfoil Cl values were higher than original NACA 4415 airfoil values, Cd values were found to be similar. The modified airfoil was produced. With a wind-tunnel, the modified airfoil has been analysed in an experiment. The results of the experiment has shown us the results of these tests and 2D CFD analysis were similar. Furthermore, the CFD results and experimental results verify each other. In this study, wings with a rotor diameter of 1.44 m were modelled with both airfoil profiles. 3D CFD analyses were carried out with a nominal wind speed of 10 m/s. According to the analysis, NACA 4415 wing profile obtained 4.42 Nm torque; 5.12 Nm torque was obtained from the modified wing profile.
URI: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=vjszP7PzV0HebcjFEvDfwFtClCGL0kxpQdsWrvE9vC66YWOLYMnQMlpDZn0J0Y8z
https://hdl.handle.net/20.500.13091/462
Appears in Collections:Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi Koleksiyonu
Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File SizeFormat 
589610.pdf5.22 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

CORE Recommender

Page view(s)

244
checked on Jan 30, 2023

Download(s)

224
checked on Jan 30, 2023

Google ScholarTM

Check


Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.