Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.13091/5819
Title: Tüketim Kültürünün Sinema be Mekan Bağlamında İncelenmesi: 'Örnek Aile' Film Analizi
Other Titles: Examination of Consumption Culture in Vontext of Cinema and Space: 'The Joneses' Film Analysis
Authors: Yıldız, Zeynep
Uslugil, Hayriye Elif
Keywords: Tüketim kültürü
Tüketim toplumu
Tüketim mekanı
Consumption culture
Consumer society
Consumption space
Publisher: IKSAD Publishing House
Abstract: İnsanların temel gereksinimlerini karşılamak için gerçekleştirdiği eylemler bütününe alışveriş denmektedir. 19. Yy Endüstri Devrimi ile alışveriş eylemi değişmiş, alışveriş sosyal ve sembolik değere sahip, aynı zamanda haz alınan bir serbest zaman aktivitesine dönüşmüştür. Alışveriş kavramı değişerek, tüketim kavramı ortaya çıkmıştır. Modern toplumların gelişimi ile tüketim kültürü de yaygınlaşmaya başlamıştır. Tüketim kültürünün etkisiyle 20.yy’da ortaya yeni bir toplum yapısı ortaya çıkmıştır: tüketim toplumu. Tüketim toplumunun en belirgin özelliği var olabilmek için nesneleri yok etmesidir. Tüketim toplumu tüketim anına ve tüketme eylemine kanalize edilmektedir. Ancak toplum bu sürecin bilincine varamamaktadır. Mimarlık ve sinema da tüketim kültüründen etkilenen iki disiplindir. Sinema ve mimarlığın en büyük ortaklığı mekan üzerinedir. Tüketim kültürü; sinematografik mekanı ve mimarlığın ürünü gerçek mekanı da etkilemektedir. Bu çalışma da tüketim kültürünün mekan, toplum ve ilişkiler üzerindeki etkileri ‘Örnek Aile (2009)’ filmi üzerinden analiz edilmiştir. Çalışma kapsamında tüketim kültürünün toplum üzerindeki baskısı, insanları ve mekanları tek tipleştirmesi sorunları tartışılmıştır. Tüketim kültürünün kapitalizm dayatması ile topluma ve mekana verdiği zararlar, film örneklemi üzerinden eleştirilmiştir.
The whole of the actions that people take to meet their basic needs is called shopping. With the Industrial Revolution of the 19th century, the act of shopping changed, and shopping turned into a leisure time activity with social and symbolic value and at the same time enjoyed. The concept of shopping has changed and the concept of consumption has emerged. With the development of modern societies, consumption culture has also started to become widespread. Under the influence of the consumption culture, a new social structure emerged in the 20th century: the consumer society. The most distinctive feature of the consumer society is that it destroys objects in order to exist. The consumption society is channeled to the moment of consumption and the act of consuming. However, society is not aware of this process. Architecture and cinema are two disciplines influenced by consumption culture. The greatest partnership of cinema and architecture is on space. Consumption culture; The cinematographic space and the product of architecture also affect the real space. In this study, the effects of consumption culture on space, society and relations were analyzed through the movie " The Joneses (2009)". Within the scope of the study, the pressure of the consumption culture on the society and the problems of standardizing people and places were discussed. The consumer culture's imposition of capitalism and the damages it causes to society and space have been criticized through the film sample.
URI: https://hdl.handle.net/20.500.13091/5819
Appears in Collections:Mimarlık ve Tasarım Fakültesi Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
4-FULL TEXTS BOOK.pdf1.93 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

10
checked on Jul 15, 2024

Download(s)

2
checked on Jul 15, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.