Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.13091/5333
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorKuyrukçu, Zaferen_US
dc.date.accessioned2024-04-19T06:51:02Z-
dc.date.available2024-04-19T06:51:02Z-
dc.date.issued2024en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.13091/5333-
dc.description.abstractIn the globalizing world, the transfer of the cultural fabric of cities and regions, urban landscapes, to future generations is deemed a pivotal issue. Imitative endeavors, crafted to pass on local culture through architectural works, not only breed misunderstandings of the local culture but also impede architectural development. The incorporation of local culture into original architectural works and its fusion with modern architecture has emerged as a formidable design challenge. The transmission of this design challenge and the associated awareness to architects can be achieved by emphasizing the subject in studio education. In this context, a boutique hotel design project was executed in Sille, a historic settlement, as part of the Konya Technical University Department of Architecture Studio 4 course during the 2022-2023 Spring Semester. Throughout the course, students were tasked with developing projects within the framework of the concept of ‘place’. The expectation was for students not only to grasp the concept of ‘place’ but also to comprehend its seamless integration into the architectural project and resolve the spatial organization of the hotel. At the end of the semester, six student projects were selected and evaluated within the scope of the study. The analysis of project proposals revealed that while students demonstrated an understanding of the concept of ‘place’, there was a partial inadequacy in effectively reflecting the local culture in their architectural projects. In this regard, it may be considered to add other course(s) to the curriculum to support the design process, especially to enable students to grasp the relationship more easily between local culture and architecture.en_US
dc.description.abstractKüreselleşen dünyada kentlerin ve kentsel imge haline gelmiş bölgelerin kültürel yapısını gelecek nesillere aktarmak önemli bir konu olarak görülmektedir. Yerel kültürün gelecek nesillere mimari eserler yoluyla aktarılması amacıyla yapılan taklit eserler, mimari gelişimin önüne geçmenin yanı sıra yerel kültürün yanlış anlaşılmasına da sebebiyet vermektedir. Yerel kültürün özgün mimari eserlerde yer edinmesi ve modern mimari ile entegrasyonu konusu bir tasarım sorunu haline gelmiştir. Bu tasarım sorununu ve konu hakkında bilincin mimarlara aktarılması stüdyo eğitimlerinde konu üzerinde yoğunlaşılması ile mümkün olacaktır. Bu doğrultuda yerel kültürün mimaride olan önemini vurgulamak amacıyla Konya Teknik Üniversitesi Mimarlık Bölümü 2022-2023 Bahar Dönemi Stüdyo 4 dersinde tarihi bir yerleşim yeri olan Sille’de butik otel tasarımı gerçekleştirilmiştir. Ders kapsamında öğrencilerden ‘yer’ kavramı bağlamında proje geliştirmeleri istenmiştir. Öğrenciler tarafından ‘yer’ kavramının anlaşılması, mimari proje ile entegrasyonunun kavranması ve otel projesinin mekânsal organizasyon çözümü beklenmiştir. Dönem sonunda altı öğrenci projesi seçilmiş ve çalışma kapsamında değerlendirilmiştir. İncelenen proje önerileri sonucunda öğrencilerin ‘yer’ kavramını anladıkları ancak yerel kültürü mimari projeye yansıtma konusunda kısmen yetersiz düzeyde oldukları tespit edilmiştir. Bu bağlamda tasarım sürecini desteklemek için özellikle öğrencilerin yerel kültür ve mimarlık arasındaki ilişkiyi daha kolay kavramasını sağlayacağı başka ders/derslerin eğitim programına eklenmesi düşünülebilir.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.relation.ispartofArtiumen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectDesign processen_US
dc.subjectLocal cultureen_US
dc.subjectSilleen_US
dc.subjectStudio educationen_US
dc.subjectTasarım sürecien_US
dc.subjectYerel kültüren_US
dc.subjectStüdyo eğitimien_US
dc.titleAn Architectural Design Process Experience with a Studio Work in the Context of Local Cultureen_US
dc.title.alternativeYerel Kültür Bağlamında Bir Stüdyo Çalışması ile Mimari Tasarım Süreci Deneyimien_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.doi10.51664/artium.1401120-
dc.contributor.affiliationFakülteler, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi, Mimarlık Bölümüen_US
dc.relation.issn2147-6683en_US
dc.description.volume12en_US
dc.description.issue1en_US
dc.description.startpage120en_US
dc.description.endpage133en_US
dc.departmentFakülteler, Mimarlık ve Tasarım Fakültesi, Mimarlık Bölümüen_US
dc.authorid0000-0001-6454-748en_US
dc.institutionauthorKuyrukçu, Zaferen_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairetypeArticle-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.grantfulltextopen-
item.cerifentitytypePublications-
item.languageiso639-1en-
crisitem.author.dept04.01. Department of Architecture-
Appears in Collections:Mimarlık ve Tasarım Fakültesi Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10.51664-artium.1401120-3582714.pdf3.14 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

18
checked on May 13, 2024

Google ScholarTM

Check




Altmetric


Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.