Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.13091/5183
Title: Mimarlık Eğitiminin Cephelerin Algısal Değerlendirilmesinde Etkisi
Other Titles: Perceptional Differences in Architectural Facade Perception Due to Architectural Education
Authors: Yıldız Kuyrukçu, Emine
Özdemir Erdoğan, Tuğba
Keywords: Beğeni
Karmaşa
Etkilenme
Aşinalık
Algı
Tercih
Mimarlık eğitimi
Liking
Confusion
Influence
Familiarity
Perception
Choice
Architectural education
Abstract: Bu çalışmada, Antalya kıyı şeridinde farklı akımlarla tasarlanmış (üniversalizm, rejyonalizm, sinkretizm, kontekstualizm, neovernakülarizm) turizm yapılarının cephelerinin, ‘beğeni’, ‘karmaşa’, ‘etkilenme’, ‘aşinalık’ durumu, mimar ve mimar olmayan denek grupları tarafından nasıl algılandığının irdelenmesi amaçlanmıştır. Yöntem: Bu amaçla modern ve postmodern yaklaşımla tasarlanmış 5 farklı akımdan 20 adet turizm yapısının cephesi, 60 kişi tarafından anket yolu ile analiz edilmiştir. Ankette turizm yapılarına yönelik cephe özelliklerini sorgulayan sıfat çiftleri, etkileyici/sıradan, özgün/taklit, kaba/zarif, mütevazi/gösterişli, karmaşık/sade, aşina/aşina değil, modern/modası geçmiş beş basamaklı anlamsal farklılaşma ölçeği ile değerlendirilmiştir. Anket yolu ile elde edilen veri setlerinin analizi IBM Statistical Package For The Social Sciences (SPSS) 23 For Windows istatistik yazılım paket programı ile yapılmıştır. Çalışmaya başlarken denek gruplarının mimarlık eğitime bağlı olarak algı-davranışsal performansta farklılıkları olacağı düşünülmüştür. Bulgular: Mimar grubun, mimar olmayan meslek grubuna göre üniversalizm, neovernakülarizm ve rejyonalizm akımını beğendiği, etkileyici ve özgün bulduğu; sinkretizm, kontekstualizm akımlarına ise karma şık, kaba ve modası geçmiş bularak beğenmediği ve sıradan bulduğu tespit edilmiştir. Sonuç: Yapılan analizlerde mimar ve mimar olmayanlar arasındaki farklılıkların istatistiksel açıdan anlamlı olduğu görülmüştür. Çalışma sonucunda etkileyicilik, karmaşıklık, aşinalık ve özgünlük sıfatlarının değerlendirilmesinde mimar ve mimar olmayan bireyler arasında anlamlı farklılıkların olduğu tespit edilmiştir. Mimarlık eğitimi almayan bireylerin geleneksel esintileri taşıyan yapılara aşina olduğu için bu yapıları etkileyici bularak beğendiği; mimarlık eğitimi alan bireylerinse modern ve rejyonalist yapıları etkileyici ve özgün bularak beğendiği sonucu elde edilmiştir.
In this study, the façades of tourism buildings designed with different currents (universalism, regionalism, syncreticism, contextualism, neovernakularism) on the Antalya coastline, in terms of ‘taste’, ‘chaos’, ‘affection’, ‘familiarity’, by groups of architects and non-architects. It is aimed to examine how it is perceived. Method: For this purpose, the fronts of 20 tourism buildings from 5 different styles, designed with a modern and postmodern approach, were analyzed by 60 people through a questionnaire. In the survey, adjective pairs such as impressive / ordinary, original / imitation, coarse / elegant, modest / flam boyant, complex / plain, familiar / unfamiliar, modern / outdated, questioning the façade features for tourism buildings were evalu ated with a five-digit semantic differentiation scale. The analysis of the data sets obtained through the questionnaire was performed with the IBM Statistical Package For The Social Sciences (SPSS) 23 For Windows statistical software package program. At the be ginning of the study, it was thought that the subjects would have perception-behavioral performance differences depending on the architectural education. Results: Unlike the non-architect profes sion, the architect group liked the universalism, neo-natalism and regionalism movements, found it impressive and original; It was determined that he did not like the synchterism and contextualism movements as complex, rude and outdated. Conclusion: In the analysis, it was seen that the differences between architects and non-architects are statistically significant. As a result of the study, it was determined that there are significant differences between ar chitects and non-architects in evaluating the adjectives of expres siveness, complexity, familiarity and originality. İndividuals who do not have an architectural education are familiar with the tradi tional inspired structures, and they find these structures impressive It is for the individuals who study architecture to find modern and regionalist structures impressive and original.
URI: https://hdl.handle.net/20.500.13091/5183
Appears in Collections:Mimarlık ve Tasarım Fakültesi Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mimarlik-egitiminin-cephelerin-algisal-degerlendirilmesinde-etkisi20210916080734.pdf1.26 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

48
checked on Apr 29, 2024

Download(s)

10
checked on Apr 29, 2024

Google ScholarTM

Check




Altmetric


Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.