Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/20.500.13091/2115
Title: | EFFECTS OF IGNITION ADVANCE ON COMBUSTION, FUEL CONSUMPTION AND EMISSION AT 13B WANKEL ENGINE | Other Titles: | Bir Wankel Motorunda Farklı Ateşleme Avanslarının Performans ve Emisyonlar Üzerinde Etkisi | Authors: | Cihan, Ömer Kutlar, Osman Akın Demirci, Abdurrahman Doğan, Hüseyin Emre |
Keywords: | Ignition advance Exhaust emissions Break specific fuel consumption Combustion Wankel engine Ateşleme avansı Egzoz emisyonları Özgül yakıt tüketimi Wankel motor Yanma Wankel motor |
Issue Date: | 2020 | Publisher: | Konya Technical University | Abstract: | In this study, the optimum advances for parameters such as specific fuelconsumption, emissions were investigated in ignition advances below 100 EA and above 100 EA.Cylinder pressure was measured for calculating the heat release rate. 13B MSP (Multi Side Port)single rotor and port fuel injection Wankel engine was used in the experiments. In this context,single rotor Wankel test engine was operated at 2000, 3000 and 4000 rpm engine speed, part loadsand ? = 1 condition. The optimum ignition advance is based on the value at which the maximumtorque is obtained. Thus, the effect of ignition advance was investigated on Wankel engine. As aresult, it is observed that ignition advance has a significant effect on emissions, in-cylinder pressureand fuel consumption in Wankel engine. Bu çalışmada, optimum avans, 10 derece EMA altı ve 10 derece EMA üstü avanslarda özgülyakıt tüketimi, emisyonlar, silindir içi basınç ve ısı salımı oranları gibi parametreler incelenmiştir.Motor olarak deneyde 13B-MSP tek rotorlu ve manifolda püskürtmeli bir Wankel motorkullanılmıştır. Bu kapsamda, tek rotorlu Wankel deney motoru 2000, 3000 ve 4000 dev/dak motorhızında, kısmi yüklerde ve ?=1 koşulunda çalıştırılmıştır. Optimum ateşleme avansı maksimummomentin elde edildiği değer baz alınmıştır. Böylece, ateşleme avansının Wankel motordaki etkisiincelenmiştir. Sonuç olarak ateşleme avansının Wankel motorda emisyonlar, silindir içi basınç veyakıt tüketimi üzerinde büyük bir etkiye sahip olduğu gözlenmiştir. |
Description: | DergiPark: 630793 konjes |
URI: | https://doi.org/10.36306/konjes.630793 https://dergipark.org.tr/tr/pub/konjes/issue/54508/630793 https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1133730 https://hdl.handle.net/20.500.13091/2115 |
ISSN: | 2667-8055 |
Appears in Collections: | Konya Mühendislik Bilimleri Dergisi |
Files in This Item:
File | Size | Format | |
---|---|---|---|
10.36306-konjes.630793-1133730.pdf | 739.13 kB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
30
checked on Mar 27, 2023
Download(s)
14
checked on Mar 27, 2023
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.