Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.13091/2071
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorErcan Cömert, Serap-
dc.contributor.authorYazgan, Harun Reşit-
dc.contributor.authorÇakir, Büşra-
dc.contributor.authorSari, Nazan-
dc.date.accessioned2022-02-26T20:57:09Z-
dc.date.available2022-02-26T20:57:09Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.issn2667-8055-
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.36306/konjes.698326-
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/konjes/issue/52828/698326-
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/992249-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.13091/2071-
dc.descriptionDergiPark: 698326en_US
dc.descriptionkonjesen_US
dc.description.abstractThe vehicle routing problem with soft time windows is a type of vehicle routing problem with time windows which allow to serve customers outside their time windows, but the penalty costs is applied for the company for early or late service. In this study, an approach consisted of two stages as "cluster-first route-second” is proposed for the vehicle routing problem with soft time windows. Firstly, customers are clustered according to K-Means and K-Medoids clustering algorithms, then routed by the help of mixed integer linear programming model. Finally, the ANOVA test is used to show the effectiveness of the algorithms and the experimental results showed that the results obtained with the algorithms provides a better solution than the actual costs of the firm.en_US
dc.description.abstractEsnek zaman pencereli araç rotalama problemi, belirli zaman aralıklarında servis görmek isteyen müşterilere, erken ya da geç hizmet verilmesine ceza maliyeti uygulanması koşuluyla izin veren zaman pencereli araç rotalama probleminin bir çeşididir. Bu çalışmada, ele alınan esnek zaman pencereli araç rotalama problemi için önce kümele-sonra rotala yöntemine dayalı bir yöntem önerilmiştir. İlk olarak müşteriler K-Means ve K-Medoids kümeleme algoritmalarına göre kümelenmiş, daha sonra ise karışık tam sayılı doğrusal programlama modeli yardımıyla rotalanmıştır. Son olarak, algoritmaların etkinliğini göstermek için ANOVA testi kullanılmış ve deneysel sonuçlar, algoritmalar ile elde edilen sonuçların firmanın gerçek maliyetleri ile karşılaştırıldığında daha iyi olduğunu göstermektedir.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherKonya Technical Universityen_US
dc.relation.ispartofKonya Mühendislik Bilimleri Dergisien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectVehicle Routing Problem with Soft Time Windowsen_US
dc.subjectK-Means Algorithmen_US
dc.subjectK-Medoids Algorithmen_US
dc.subjectEsnek Zaman Pencereli Araç Rotalama Problemien_US
dc.subjectK-Means Algoritmasıen_US
dc.subjectK-Medoids Algoritmasıen_US
dc.titleCluster-First Route-Second Approach For The Solution Of Vehicle Routing Problem With Soft Time Windows; A Supermarket Chain Applicationen_US
dc.title.alternativeESNEK ZAMAN PENCERELİ ARAÇ ROTALAMA PROBLEMİNİN ÇÖZÜMÜ İÇİNÖNCE KÜMELE-SONRA ROTALA TEMELLİ BİR YÖNTEM ÖNERİSİ; BİR SÜPERMARKET ÖRNEĞİen_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.doi10.36306/konjes.698326-
dc.departmentKTÜNen_US
dc.identifier.volume8en_US
dc.identifier.issue1en_US
dc.identifier.startpage18en_US
dc.identifier.endpage31en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarıen_US
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairetypeArticle-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.grantfulltextopen-
item.cerifentitytypePublications-
item.languageiso639-1en-
Appears in Collections:Konya Mühendislik Bilimleri Dergisi
Files in This Item:
File SizeFormat 
10.36306-konjes.698326-992249.pdf1.06 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

234
checked on May 13, 2024

Download(s)

144
checked on May 13, 2024

Google ScholarTM

Check




Altmetric


Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.