Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.13091/2064
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorYıldırım, Şahin-
dc.contributor.authorÇabuk, Nihat-
dc.contributor.authorBakircioğlu, Veli-
dc.date.accessioned2022-02-26T20:57:08Z-
dc.date.available2022-02-26T20:57:08Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.issn2667-8055-
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.36306/konjes.594701-
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/konjes/issue/56595/594701-
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1273128-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.13091/2064-
dc.descriptionDergiPark: 594701en_US
dc.descriptionkonjesen_US
dc.description.abstractIn this study, six-rotors and eight-rotors unmanned aerial vehicles have been comparedunder disruptive effect. To determine the effect of the difference of rotor number on the flight performance,the same controller was used in both types of vehicles. Proportional-Integral-Derivative control method,which is one of the traditional control methods, was used and control parameters were determined byobservational study. A comparison of these two air vehicles was made by taking into account the errorstrajectory tracking for three axes. The comparison results are presented numerically. According to theresults, it was observed that the UAV with eight rotors allowed a more stable flight as the disturbanceeffect increased compared to the UAV with six rotors. en_US
dc.description.abstractBu çalışmada, altı rotorlu ve sekiz rotorlu iki tip insansız hava aracın (İHA) bozucu etki altındaperformanslarının karşılaştırılması için benzetim gerçekleştirilmiştir. Rotor sayısının farklılığının uçuşperformansına etkisinin belirlenmesi esasına dayanan bu çalışmada her iki tip araç için aynı kontrolcükullanılmıştır. Geleneksel kontrol yöntemlerinden olan Oransal-İntegral-Türevsel (PID) kontrol yöntemikullanılan bu çalışmada kontrol parametreleri gözleme dayalı çalışmayla belirlenmiştir. Takip edilmesibeklenen bir yörünge için oluşan hatalar dikkate alınarak bu iki hava aracının performanslarınınkarşılaştırması gerçekleştirilmiştir. Karşılaştırma sonuçları sayısal olarak sunulmuştur. Elde edilensonuçlara göre, sekiz rotorlu hava aracının altı rotorlu olana göre bozucu etki arttıkça daha kararlı bir uçuşsergilediği gözlemlenmiştir.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherKonya Technical Universityen_US
dc.relation.ispartofKonya Mühendislik Bilimleri Dergisien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectmulti-rotors unmanned air vehicleen_US
dc.subjectMathematical modelen_US
dc.subjectSimulationen_US
dc.subjectTrajectory trackingen_US
dc.subjectÇok rotorlu insansız hava aracıen_US
dc.subjectMatematiksel modelen_US
dc.subjectBenzetimen_US
dc.subjectYörünge Takibien_US
dc.titleComparison of Flight Performances of Unmanned Air Vehicle with Six Rotors and Eight Rotors Under Different Disturbance Effectsen_US
dc.title.alternativeALTI ROTORLU VE SEKİZ ROTORLU İNSANSIZ HAVA ARAÇLARININ FARKLI BOZUCU ETKİ ALTINDA UÇUŞ PERFORMANSLARININ KARŞILAŞTIRILMASIen_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.doi10.36306/konjes.594701-
dc.departmentKTÜNen_US
dc.identifier.volume8en_US
dc.identifier.issue3en_US
dc.identifier.startpage552en_US
dc.identifier.endpage562en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarıen_US
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairetypeArticle-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.grantfulltextopen-
item.cerifentitytypePublications-
item.languageiso639-1en-
Appears in Collections:Konya Mühendislik Bilimleri Dergisi
Files in This Item:
File SizeFormat 
10.36306-konjes.594701-1273128.pdf929.86 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

72
checked on May 13, 2024

Download(s)

100
checked on May 13, 2024

Google ScholarTM

Check




Altmetric


Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.