Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.13091/1981
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorDhulkefl, Elaf-
dc.contributor.authorDurdu, Akif-
dc.contributor.authorTerzioğlu, Hakan-
dc.date.accessioned2022-02-26T20:54:19Z-
dc.date.available2022-02-26T20:54:19Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.issn2667-8055-
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.36306/konjes.822225-
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/konjes/issue/58996/822225-
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1383393-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.13091/1981-
dc.descriptionDergiPark: 822225en_US
dc.descriptionkonjesen_US
dc.description.abstractThe use of unmanned aerial vehicles (UAV) is increasing today. UAVs can be divided into two parts, which are remote controlled and can travel automatically due to a certain battery problem. Recent research has also focused on the development and application of new algorithms to autonomously control these vehicles and determine the shortest flight paths. Together with these researches, UAVs are used in many civil activities such as weather forecasts, environmental studies and traffic control. Three-dimensional (3D) path planning is an important issue for autonomously moving UAVs. The shortest path for Unmanned Aerial Vehicles (UAV) is determined by using two-dimensional (2D) path planning algorithms using the obstacles in the environment, and allows UAVs to perform their environmental tasks as soon as possible. The purpose of this study is to determine the shortest path to the target point and avoiding obstacles for UAVs using the Dijkstra algorithm. It was developed to evaluate the arrival time of the UAVs in the path planning algorithm with the simulation performed in the MATLAB program. In this study, the obstacles were defined for the purpose of the building with different heights and different widths and 2D and 3D models were carried out, assuming that the UAV flies at certain heights. In addition, the flight of the UAVs in the route planning determined in the real applications was carried out and the data such as battery consumption, amount of battery spent, speed, amount of travel were examined.en_US
dc.description.abstractİnsansız hava araçlarının (İHA) kullanımı günümüzde giderek artmaktadır. İHA’lar uzaktan kumandalı ve belirli bir batarya probleminden dolayı otomatik olarak seyahat edebilen olmak üzere iki kısma ayrılabilirler. Son dönemde gerçekleştirilen araştırmalar, bu araçları otonom bir şekilde kontrol etmek ve en kısa uçuş yollarını belirlemek için yeni algoritmaların geliştirilmesi ve uygulanması konularına da odaklanmışlardır. Bu araştırmalarla birlite kullanım alanı olarak İHA'lar hava tahminleri, çevre çalışmaları ve trafik kontrolü gibi birçok sivil faaliyette kullanılmaktadır. Otonom hareket eden İHA’lar için üç boyutlu (3D) yol planlaması önemli bir konudur. İnsansız Hava Araçları (İHA) için en kısa yol, çevredeki engelleri kullanarak iki boyutlu (2D) yol planlama algoritmaları kullanılarak belirlenir ve İHA’ların çevre görevlerini mümkün olan en kısa sürede yerine getirmelerine olanak tanır. Bu çalışmanın amacı, Dijkstra algoritması kullanılarak İHA’lar için engellerden kaçınarak ve hedef noktasına giden en kısa yolu belirlemektir. MATLAB programında gerçekleştirilen simülasyon ile yol planlama algoritmasında İHA’ların hedefe varış zamanını değerlendirmek için geliştirilmiştir. Bu çalışma farklı yükseklik ve farklı ene sahip olan bina amacıyla engeller tanımlanmış ve İHA’nın belirli yüksekliklerde uçtuğu kabul edilerek 2D ve 3D modellemeleri gerçekleştirilmiştir. Ayrıca İHA’ların gerçek uygulamalarda belirlenen yol planlamalarında uçuşu gerçekleştirilerek pil tüketimi, harcanan pil miktarı, hızı, alınan yol miktarı gibi verilerde incelenmiştir.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherKonya Technical Universityen_US
dc.relation.ispartofKonya Mühendislik Bilimleri Dergisien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectUAVen_US
dc.subject2D and 3Den_US
dc.subjectpath planningen_US
dc.subjectDijkstra algorithmen_US
dc.subjectİnsansız hava araçları (İHA)en_US
dc.subject2D ve 3Den_US
dc.subjectyol planlamaen_US
dc.subjectDijkstra algoritmasıen_US
dc.titleDIJKSTRA ALGORITHM USING UAV PATH PLANNINGen_US
dc.title.alternativeDIJKSTRA ALGORİTMASI KULLANILARAK İHA YOL PLANLAMASIen_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.doi10.36306/konjes.822225-
dc.departmentFakülteler, Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi, Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bölümüen_US
dc.identifier.volume8en_US
dc.identifier.startpage92en_US
dc.identifier.endpage105en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.identifier.trdizinid491362en_US
item.languageiso639-1en-
item.fulltextWith Fulltext-
item.cerifentitytypePublications-
item.openairetypeArticle-
item.grantfulltextopen-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
crisitem.author.dept02.04. Department of Electrical and Electronics Engineering-
Appears in Collections:Konya Mühendislik Bilimleri Dergisi
Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi Koleksiyonu
TR Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / TR Dizin Indexed Publications Collections
Files in This Item:
File SizeFormat 
10.36306-konjes.822225-1383393.pdf677.51 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

272
checked on Apr 22, 2024

Download(s)

100
checked on Apr 22, 2024

Google ScholarTM

Check




Altmetric


Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.