Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.13091/2051
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorHızarcı, Berkan-
dc.contributor.authorKiral, Zeki-
dc.date.accessioned2022-02-26T20:57:07Z-
dc.date.available2022-02-26T20:57:07Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.issn2667-8055-
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.36306/konjes.624373-
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/konjes/issue/51191/624373-
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/907291-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.13091/2051-
dc.descriptionDergiPark: 624373en_US
dc.descriptionkonjesen_US
dc.description.abstractResearch and development of structural response control systems are animportant area of interest for researchers. Under the different static anddynamic loads, it has become a necessity to use structural control systems inorder to reduce the vibration response of engineering structures. Seriousefforts have been made to transform the structural response control conceptinto a viable technology. Innovative active vibration control systems are neededto improve the structural dynamic behavior of structures used in differentoperating environments or operational processes. In this regard, the idea ofreducing the vibrations of structures using air jet pulses remains to beinvestigated and implemented. In this study, the response patterns of the samplestructure and vibration control via air jet pulses under harmonic baseexcitation were examined. Harmonic base excitation was given around the firstnatural frequency at which the structure has the highest displacement.State-feedback control method was used for vibration control of the structure.The forces required for vibration control of the sample structure were calculated.In addition, with the help of Matlab Simscape Multibody, physical modeling ofthe system and visualization of the vibration were provided. The results werecompared and it was observed that the vibration of the structure can be dampedvia proposed system. Finally, the nozzle design was conducted to providecontrol forces with air jet impulses to the system.en_US
dc.description.abstractYapısal cevap kontrol sistemlerinin araştırılması ve geliştirilmesiaraştırmacıların önemli bir ilgi alanıdır. Farklı dinamik yüklerin etkisialtında mühendislik yapılarının titreşim tepkilerini azaltmak için yapısalkontrol sistemlerinin kullanılması bir gereklilik haline gelmiştir. Yapısalcevap kontrolü kavramını uygulanabilir bir teknolojiye dönüştürmek için ciddiçabalar sarf edilmiştir. Farklı çalışma ortamlarında veya operasyonelişlemlerde kullanılan yapıların dinamik davranışlarının iyileştirilmesi içinyenilikçi aktif titreşim kontrol sistemlerine ihtiyaç vardır. Bu konuda, havajet itkileri kullanılarak yapıların titreşimlerini azaltma düşüncesi halaaraştırılmaya ve uygulamaya açıktır. Bu çalışmada, örnek bir mühendislikyapısının harmonik zemin zorlaması altında verdiği cevaplar ve hava jetitkileri yardımıyla titreşim kontrolü incelenmiştir. Harmonik zemin zorlaması,yapının en yüksek yer değiştirmeye sahip olduğu birinci doğal frekans civarındaverilmiştir. Yapının titreşim kontrolü için, durum geri besleme kontrol yöntemikullanılmıştır. Örnek yapının titreşim kontrolü için gerekli olan kuvvetler hesaplanmıştır.Ayrıca, Matlab Simscape Multibody yardımıyla hem sistemin fiziksel olarak modellenmesi,hem de oluşan titreşimin görselleştirilmesi sağlanmıştır. Elde edilen sonuçlarkarşılaştırılmış ve önerilen sistem ile yapının titreşimlerinisönümlenebileceği sonucuna ulaşılmıştır. Son olarak, kontrol kuvvetlerininsisteme hava jet itkileri kullanılarak verilmesi için lüle tasarımıyapılmıştır.en_US
dc.language.isoenen_US
dc.publisherKonya Technical Universityen_US
dc.relation.ispartofKonya Mühendislik Bilimleri Dergisien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectAir jet pulseen_US
dc.subjectNozzleen_US
dc.subjectVibration suppressionen_US
dc.subjectStructural responseen_US
dc.subjectState-feedback controlen_US
dc.subjectHava jet itkisien_US
dc.subjectLüleen_US
dc.subjectTitreşim azaltmaen_US
dc.subjectYapısal cevapen_US
dc.subjectDurum geri besleme kontrolen_US
dc.titleActive Vibration Control of Engineering Structures Using Air Jet Pulsesen_US
dc.title.alternativeHAVA JET İTKİLERİ KULLANARAK MÜHENDİSLİK YAPILARININ AKTİF TİTREŞİM KONTROLÜen_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.doi10.36306/konjes.624373-
dc.departmentKTÜNen_US
dc.identifier.startpage933en_US
dc.identifier.endpage947en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarıen_US
item.cerifentitytypePublications-
item.grantfulltextopen-
item.languageiso639-1en-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.openairetypeArticle-
item.fulltextWith Fulltext-
Appears in Collections:Konya Mühendislik Bilimleri Dergisi
Files in This Item:
File SizeFormat 
10.36306-konjes.624373-907291.pdf1.62 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

184
checked on Apr 15, 2024

Download(s)

66
checked on Apr 15, 2024

Google ScholarTM

Check




Altmetric


Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.