Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/20.500.13091/2021
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorEser, Onur-
dc.contributor.authorÇakan, Abdullah-
dc.contributor.authorKalyoncu, Mete-
dc.contributor.authorBotsali, Fatih-
dc.date.accessioned2022-02-26T20:54:23Z-
dc.date.available2022-02-26T20:54:23Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.issn2667-8055-
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.36306/konjes.881062-
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/konjes/issue/64647/881062-
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1580201-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.13091/2021-
dc.descriptionDergiPark: 881062en_US
dc.descriptionkonjesen_US
dc.description.abstractBu çalışmada, araç dinamiği çalışmalarında yaygın olarak kullanılan çeyrek araç modeli kullanılmıştır. Çeyrek araç modeli oluşturularak, sistemin yaylı ve yaysız kütlesi, yay sertliği, sönümleme katsayısı ve lastik sertliği olmak üzere beş adet tasarım parametresi optimizasyon algoritmaları aracılığı ile belirlenmek üzere seçilmiştir. Optimizasyonun amacı; belirlenen yol profilinde çeyrek araç süspansiyon sisteminin daha iyi sürüş kabiliyeti ve konfor elde edebilmek adına süspansiyon sistemindeki sapmaların minimize edilmesi olarak belirlenmiştir. Arı Algoritması (AA) ve Parçacık Sürü Optimizasyon (PSO) algoritmaları kullanılarak MATLAB yazılımı aracılığı ile tasarım parametrelerinin optimum değerleri belirlenmiştir. Çeyrek araç modeli blok diyagramı Matlab/Simulink ile oluşturulmuş ve belirlenen optimum değerler kullanılarak, ISO 8608 Standartlı C sınıfı yol profili cevapları incelenmiştir. Yapılan simülasyonlar sonucunda Arı Algoritmasının daha başarılı sonuçlar verdiği gözlemlenmiştir. Elde edilen sonuçlar tablo ve grafikler halinde verilmiştir.en_US
dc.description.abstractIn this study, a quarter vehicle model that is widely used in vehicle dynamics studies is chosen for analysis. The quarter vehicle model used is created based on five design parameters, namely as the sprung and unspring mass of the system, spring stiffness, damping coefficient and tire stiffness. These design parameters are selected to be determined by the proposed optimization algorithms. The objective of the optimization is to minimize the deviations in the suspension system in order to obtain better driving stability and comfort of the quarter vehicle suspension system on the chosen road profile. The optimum values of the design parameters are determined by using The Bees Algorithm (BA) and Particle Swarm Optimization (PSO) algorithms executed in the MATLAB software environment. The quarter vehicle model block diagram is created within Matlab / Simulink and along with ISO 8608 Standard Class C road profiles. The responses of the model are then examined by using the determined optimum values. As a result of the simulations, it is observed that The Bees Algorithm gives more successful results compared to PSO. The obtained results are presented in tables and graphics.en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherKonya Technical Universityen_US
dc.relation.ispartofKonya Mühendislik Bilimleri Dergisien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectArı Algoritmasıen_US
dc.subjectPSOen_US
dc.subjectÇeyrek Araç Modelien_US
dc.subjectSüspansiyon Sistemien_US
dc.subjectOptimizasyonen_US
dc.subjectThe Bees Algorithmen_US
dc.subjectPSOen_US
dc.subjectQuarter Vehicle Modelen_US
dc.subjectSuspension Systemen_US
dc.subjectOptimizationen_US
dc.titleARI ALGORİTMASI (AA) VE PARÇACIK SÜRÜ OPTİMİZASYONU (PSO) KULLANARAK ÇEYREK ARAÇ MODELİ TASARIM PARAMETRELERİNİN BELİRLENMESİen_US
dc.title.alternativeDetermining The Quarter Vehicle Model Design Parameters Using Bees Algorithm (BA) And Particle Swarm Optimization (PSO)en_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.doi10.36306/konjes.881062-
dc.departmentFakülteler, Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi, Makine Mühendisliği Bölümüen_US
dc.identifier.volume9en_US
dc.identifier.issue3en_US
dc.identifier.startpage621en_US
dc.identifier.endpage632en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.identifier.trdizinid491808en_US
item.cerifentitytypePublications-
item.grantfulltextopen-
item.languageiso639-1tr-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.openairetypeArticle-
item.fulltextWith Fulltext-
crisitem.author.dept02.10. Department of Mechanical Engineering-
crisitem.author.dept02.10. Department of Mechanical Engineering-
Appears in Collections:Konya Mühendislik Bilimleri Dergisi
Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi Koleksiyonu
TR Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / TR Dizin Indexed Publications Collections
Files in This Item:
File SizeFormat 
10.36306-konjes.881062-1580201.pdf1.86 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

172
checked on Apr 15, 2024

Download(s)

68
checked on Apr 15, 2024

Google ScholarTM

Check




Altmetric


Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.